גידול מליסה בבית – כל מה שצריך לדעת

מליסה לימונית הוא עשב עתיק שמקורו בדרום אירופה ויש לו קשר הדוק עם הנענע. הוא כולל עלים דומים בצורת אליפסה ומתגאה בריח הדרים רעננים שטבחים ביתיים רבים אוהבים להוסיף לסלטים, מרקים ועוד.

למליסה הרפואית יש גם היסטוריה רפואית ייחודית – השימוש בו כחומר מרפא ניתן לייחס ליוון העתיקה ורומא, שם העלים שלו שימשו במגוון של חליטות ותה, והשמנים האתריים שלו הופקו כדי לסייע בבעיות עיכול.

אנחנו כל כך אוהבים צמחים, הם מכניסים אור וצבע לחיינו, לצד טעמים וניחוחות ולעתים אף סגולות רפואיות. אם חיפשתם צמח שכזה להכניס הביתה, מליסה רפואית או מליסה לימונית הוא כנראה אחת האפשרויות שלקחתם בחשבון. מדובר בצמח רב שנתי ונוח לגידול שיצריך טיפול מינימלי.

העשב הרב-תכליתי הזה גדל במהירות בחוץ – לאחר השתילה בתחילת האביב, זה לא יוצא דופן לראות צמח מליסה שגדל לגובה של יותר ממטר בעונה אחת בלבד. מסיבה זו, גננים רבים בוחרים לשתול אותו במיכלים, בין אם הם גדלים בבית ובין אם בחוץ, בניסיון לשלוט בטבעו הפולשני. כמו עשבי תיבול רבים אחרים, מליסה משגשגת בצורה הטובה ביותר בחוץ, אך ניתן לגדל אותה בהצלחה גם בפנים, כל עוד נותנת תשומת לב ראויה לצרכיו הייחודיים.

אם זו הפעם הראשונה שנתקלתם בשמו של הצמח הפלאי, זה הזמן להצטייד בכוס תה מפנקת ולהמשיך לקרוא כדי ללמוד עוד על אחד הצמחים הנפלאים ביותר בישראל.

מליסה צמח שיש בו המון

מליסה צמח בעל טעם ארומטי עדין, הגדל מתחת לעצים בדרך כלל. במשפחה שבעה מינים בתפוצה, באזור המזרח תיכון בעיקר. פירוש שמו של הצמח הוא דבש בלטינית, שכן ביכולתו למשוך דבורים ולדחות חרקים, ואף יש לו יכולת להזריע את עצמו. יש לו גבעולים ירוקים, ועלים בעלי מרקם שעיר מעט. לצמח יש יכולת לשפר את צמיחת הליצ’י, כך שמומלץ במיוחד לשתול אותו תחת עצי ליצ’י.

מליסה תנאי גידול

ניתן לגדל מליסה רפואית בכל ימות השנה בתוך הבית, כמו גם בחוץ באקלים חם יותר. גם אם אתם מנוסים בגידול מליסה בחוץ, יש כמה דברים שתצטרכו לשנות מעט כדי לגדל אותו בהצלחה בתוך הבית. מליסה תזדקק להרבה יותר אור שמש כאשר היא גדלה בתוך הבית והיא יכולה להיות רגישה יותר למחלות כמו טחב אבקתי וריקבון שורשים, שלא לדבר על השחמת עלים, מה שיכול להעיד על בעיות כמו אוויר קר או אור שמש מוגזם.

למליסה יש נטייה לגסוס אם היא נחשפת ליותר מדי מים או אם לא מתוחזקת כראוי. אם אתם מבחינים בניצני פרחים קטנים שמתחילים לצוץ על הצמח שלכם, הסירו אותם במהירות. ברגע שהצמח פורח, הטעם של העלים שלו ישתנה, ויגרום להם להיות מרים. כדי לבשל עם מליסה, תיקצרו את העלים ברגע שהצמח מתבסס ומוציא גידול חדש קבוע. הקפידו לעולם לא להסיר יותר מכ-25 אחוז ממסת הצמח בכל פעם.

אז בגדול גידול מליסה נחשב פשוט בדרך כלל, נדרשת קרקע לחה וצל. הוא דורש השקייה בינונית וכאמור, דואג בעצמו להזרעה והתפשטות ואף עושה זאת ביעילות רבה.

תקופת השתילה המומלצת הינה באביב או בסתיו (אך הוא רב שנתי) וצמיחתו מהירה מאוד, כך שכדאי לעקוב אחר צמיחתו בכדי לגזום אותו בזמן.

יש להשקות אותו כששכבת האדמה העליונה מתייבשת, על כן מומלץ לבדוק את האדמה סביבו בעזרת האצבע, ולהשקות על פי הצורך.

מליסה לימונית

סגולות רפואיות שכדאי להכיר

נוסף על כל אלו, לצמח המליסה סגולות רפואיות מדהימות שבזכותן הפך לאהוב במיוחד בכל רחבי העולם. כשהוא מצטיין ביצירת תחושה של רוגע ונינוחות, אין זה מפתיע ללמוד כי שימושיו הרפואיים הם רבים:

  • יעיל עבור חרדות, סטרס, דיכאון, חוסר שקט.
  • פתרון מעולה לבעיות שינה בקרב ילדים ומבוגרים ואף בקרב תינוקות.
  • מסייע לכאבי ראש ומיגרנות.
  • יעיל כפן נוסף בטיפול בדיכאון.
  • משחרר מועקה נפשית.
  • מרגיע כאבי מחזור ו- PMS.
  • טיפול במחלות עור הינו אחת התכונות הידועות של הצמח, כולל התפרצויות אלרגיה הנראית על גבי העור. הקשר הינו השפעת מערכת העצבים לתחושת חוסר השקט שגורמת לעתים להתפרצות אלרגיות ומחלות עור. כשהנפש שקטה, כך גם הגוף.

בנוסף, המליסה יעילה גם במחלות של מערכת העיכול, החל ממעי רגיז, ועד לכאבי בטן וגזים. בעיקר כשכל אלו גם כן מושפעים ממצב נפשי רעוע, או בקרב תינוקות הסובלים מגזים ועוויתות שגורמים לחוסר שינה וחוסר שקט כללי.

צמח מליסה

תנו לטבע לעשות את שלו

לא בכדי הפכה מליסה לאחד הצמחים הנפוצים והפופולאריים בכל העולם, ובמזרח התיכון בפרט. בזכות תכונותיו הרפואיות ויכולת ההרגעה שלו, צמח המליסה הינו חלק בלתי נפרד מטיפולים נפשיים כאלו ואחרים, והן עבור מי שפשוט זקוק לשקט.

חשוב להבדיל בין צמח הבר ובין המין המתורבת, העשיר הרבה יותר ברכיבים אתריים יעילים. נוסף לכך, הצמח לימוני ועדין ועל כן יהווה תוספת לתה, סלטים, רטבים ועוד.

כמובן שכאשר מעוניינים להכניס הביתה מליסה, תנאי גדול וטיפול הם חלק בלתי נפרד מהעסקה. כפי שלמדנו עד כה, מדובר בצמח ידידותי וקל לגידול. צמח שאינו דורש תנאים מיוחדים אלא רק תשומת לב, מעקב וגיזום כשמגיע הזמן הנכון. מעבר לזה, תזכו בצמח נהדר שמלבד יופיו, בעל סגולות רפואיות מדהימות שישפיעו לטובה על חייכם.