צמחים ידידותיים לבעלי חיים שאפשר לגדל בבית ללא דאגות

יש כלבים וחתולים שאוהבים לנשוך את הספה ולנשנש את השטיח. יש שמעדיפים גרביים עזובות ונעלי בית שחוקות, ויש כאלו שפשוט מעדיפים צמחים. אין זה אומר שהם לא ישמחו לעצם עסיסית, אך זה כן אומר שהם אלופים בלמתוח גבולות. אותם הולכים על 4 ככול הנראה יודעים שלא נמסור אותם רק כיוון שחטאו בנשנוש טבעוני. 

לא מתכננים להשקיע באילוף ובו זמנית לא רוצים לחשוש לשלום החתול או הכלב? מוזמנים להכיר מספר דרכים יחסית פשוטות להרחקת בע”ח מאותם צמחים שמאירים את הבית ומעוררים את הנפש.

מה אם כן ניתן לעשות? ראשית, ניתן לבחור בשלל צמחים ידידותיים לבעלי חיים ולהציב צמחים במקומות גבוהים. מה מעבר? ניתן לשלב צמחים לא רעילים שידועים במשיכת חיות (למשל לימונית), ואף לרסס חומרים ייעודיים. לא מתיימרים להגדיל ראש, אך כן מבקשים להבין אלו צמחים בטוחים? הכנו לכם רשימה ירוקה ובטוחה.

צמחים בטוחים לחתולים

מה הופך צמח לידידותי לבעלי חיים?

על מנת לענות כראוי, נבחר בדרך השלילה. צמח ידידותי הוא כזה שאינו מכיל תאים שמכונים “אידיובלסטים” (תאים שמכילים גבישים בצורת מחטים). שאינו מכיל קריסטליים (בעת בליעה מובילים לנפיחות, פרכוסים וכדומה). שאינו מכיל חומרים רעילים וכדומה. מסקנה? כאשר מבקשים לוודא שצמחים לא רעילים לכלבים וחתולים, נדרש לערוך בירור מקדים.

10 צמחים ידידותיים לבעלי חיים 

עץ בננה

בננה, אחד מאותם צמחים בטוחים לחתולים וכלבים ואהובים על אנשים. יש מקום בגינה ואוהבים את הפרי? מדובר בבחירה מבטיחה. צמח הבננה מרשים למראה ובעל פרי טעים למדי. בין היתר מציע פריחה נאה, כאשר הצורה, הטעם וגודל הפרי תלויים בזן הנבחר. אם תבחרו לגדל אותו בתוך הבית רק זכרו לדאוג למקם אותו קרוב לשמש.

טיפים לגידול: נדרש לחפור בור עמוק ולהשקיע באדמת קומפוסט מעורבבת עם הומוס. מבחינת דשן, מוטב שיכיל אשלגן וחנקן. יש להקפיד על השקיה מרוב ועל שמש מלאה/חצי צל. אם אתם מעדיפים לשתול בעציץ הקפידו על גודל של 70 ל’ לפחות. 

ירקה

צמח ביתי בעל מראה שמזכיר מזרקה. בין היתר ידוע בשל הייחורים שמשתלשלים ממנו, כך שתמיד כיף (ופשוט) לייצר “בייבי ירקה”. מה עוד? ירקה חובבת לחות ומככבת ברשימת הצמחים שלא רעילים לחתולים.

טיפים לגידול: בחרו באזור כמה שיותר מואר, אך הימנעו מחשיפה לשמש ישירה. באשר להשקיה, רק כאשר חצי מהשכבה העליונה לגמרי יבשה. מבחינת טמפרטורה, עדיף כזו שנעה בין 15 ל27 מעלות, ואם יש מקום במקלחת, הירקה תהיה מאושרת.

צמחים ידידותיים לחתולים

שרך בוסטון

לא רק ששרך בוסטון הוא אחד מאותם צמחים בטוחים לחתולים (כיוון שתמיד מרשים לתלות אותו), אלא הוא גם אינו רעיל. 

טיפים לגידול: אל תחשפו אותו לשמש ישירה והקפידו על השקיה מועטה. משקים רק כשהשכבה העליונה יבשה. רוצים לשמח אותו? הקפידו על תאורה רבה ותייצרו עבורו סביבה לחה (מדי יומיים שלושה השפריצו עליו מים). 

דקל אריקה

אחד מהצמחים היותר מרשימים, שימושיים ובו זמנית מפונקים. מככב במדורי עיצוב פנים, נחשב כצמח מטהר אוויר ומאוד אוהב לחות. מכאן שאם נוסיף שהוא גם משתייך לקטגוריית “צמחים ידידותיים לחתולים”, רק נותר להתרשם (ולמצוא לו מקום מתאים).  

טיפים לגידול: הקפידו על השקיה מרובה, על סביבה לחה ועל דישון תקופתי. בחורף מדשנים מדי חודש, מעבר לכך, מדי שבועיים.

צמחים לא רעילים לכלבים

פילאה מון ואלי

אם נהיה כנים, העלים הבשרניים אכן נראים טעימים, ולכן טוב לדעת שהצמח אינו רעיל. מדובר בצמח רב שנתי, בעל עלים צפופים שמתהדרים ב”ורידי נחושת”. אידאלי לבית ולמשרד וכמובן שגם למרפסת ולגינה מוצלת. 

טיפים לגידול: השקיה בינונית, הימנעו משמש ישיר והעניקו תאורה מלאה. 

פיטוניה

קיימים שלל זנים שונים למראה. הצמח מרשים, צבעוני ומאויר בפסים בעלי נוכחות. ניתן לשתילה באדנית ובקערה תלויה.

טיפים לגידול: יש לשמור על מצע לח, מוטב לדשן מדי שבועיים ומוטב אור בהיר, אך לא ישיר. 

צמחים בטוחים לחתולים

הלקסינה זוחלת 

ידוע גם בשם “צמח דמעות תינוק”. מעולה עבור כיסוי קרקע (מגיע עד לגובה של 5 ס”מ) ולכן טוב לדעת שנמנה מאותם צמחים ידידותיים לבעלי חיים. יודע להישפך, חובב לחות ובעל קצב צימוח מהיר. 

טיפים לגידול: מתאים לאזורים קרים ולא עמיד בתנאי שרב. דורש השקיה מרובה ותנאי צל חלקי. 

קלתאה

צמח טרופי מרשים למראה שידוע בכינוי “צמח התפילה”. מדוע? בשל תזוזת העלים בהתאם לשעות היום. 

טיפים לגידול: יש להימנע משמש ישירה ולמקם תחת תאורה משמעותית. נדרש להקפיד על אדמה לחה – להשקות עם מים מורתחים/מסוננים ולרסס מדי כמה ימים. 

צמח ידידותי לבעלי חיים

סחלב

אולי תתבאסו אם הכלב ינשנש את הפרח המרשים ביותר בשכונה, אך לפחות טוב לדעת שלא יקרה לו (לכלב) דבר.

טיפים לגידול: הקפידו אחר ההוראות ותצאו מרוצים. נדרש להשקות מדי עשרה ימים/שבועיים (כשהמצע יבש), להציב במקום מואר, להימנע משמש ישירה ולהשקיע בדשן מותאם. 

פפרומיה מגניפוליה

צמח מרשים למראה וקל לגידול. מתאים לגידול בתוך ומחוץ לבית. בעל עלים בשרניים שישמחו לסביבה לחה.

טיפים לגידול: דורש צל מלא, ישמח לקבל אור עקיף בעוצמה בינונית, אך גם יסתדר עם תאורה מועטה. מבחינת השקיה, משקים רק כאשר שכבה משמעותית (לפחות 50% מסך האדמה) יבשה. 

צמחים ידידותיים לבעלי חיים

ליתר בטחון בחרו בצמח ידידותי לבעלי חיים

תוהים כיצד צמח תמים למראה רעיל למאכל? ובכן, אותם חומרים טבעיים שעשויים להוביל את חיית המחמד לסבול מגוון תופעות, מבחינת הצמח חיוניים. יש חומרים שמסייעים לתהליך הפוטוסינתיזה, שמגנים על הצמח וכדומה.

חשוב לציין שזה שצמח מוגדר “רעיל” לבעלי חיים לא אומר שהוא מסוכן באופן כללי. רוב הצמחים שנחשבים כמזיקים לבעלי חיים פוגעים בהם רק במידה והם אוכלים את הצמח. החתול שלי למשל, לא מתעניין כלל בצמחי הבית ומעולם לא ראיתי אותו בקרבת העציצים. מצד שני, תמיד טוב להיות ערניים וכשיש כל כך הרבה צמחים ידידותיים לבעלי חיים אפשר פשוט למנוע סכנות מראש.

שורה תחתונה? סכנות ירוקות בהחלט קיימות ועל כן אם יש לכם חתול או כלב טוב להכיר צמחים ידידותיים לבעלי חיים ולהתמקד בהם.

בהצלחה!