צמחים מטפסים לבית שיראו נהדר אצלכם בדירה

צמחים מטפסים לבית יכולים להכניס תחושה כפרית של חמימות לכל דירה. הם מספקים תוספות נפלאות לארונות ספרים, מדפים, מקלחת, ובכל מקום אחר שאתם מרגישים שיכול להיראות טוב יותר עם מגע של ירוק. בחירה בצמחי בית מטפסים יכולה גם לפנות שטח יקר על הרצפה ובדלפק, מה שהופך אותם למתאימים במיוחד עבור חללים קטנים.

לפניכם 7 צמחים נועזים ויפים שיכולים לטפס בתוך הבית בכל מקום שתציבו אותם ללא מאמץ רב.

איך לטפל בצמח מטפס בבית ולעזור לו לגדול מהר יותר

צמחי בית מטפסים, או צמחי גפן, מתאימים לכל רמה של מגדל ביתי. אם אתם מחפשים צמח מטפס לבית שלכם, התאמת הצמח למקום שאתם רוצים שהוא יתפוס הוא מקום מצוין להתחיל בו.

אני ממליצה לעבוד אחורה מהמקום שבו אתם רוצים שהצמחים שלכם יהיו בבית, תוך התחשבות בכמות האור שהחלל הזה יקבל. הנה כמה טיפים נוספים שיעזרו לצמח המטפס שלך לשגשג בתוך הבית:

תנו להם משהו לטפס עליו

אם אתם רוצים שהצמח יטפס כלפי מעלה סביב משהו להיתלות ממנו, תצטרך לתת לו הנחיות.

מוטות אזוב הם דרך מצוינת לאמן צמח לטפס. אתם יכולים לנעוץ את מוט הטחב ישר לתוך אדמת הצמח שלכם. לאחר מכן, השתמשו בחוט כדי להדק חלקים מהגבעול למוט, ולהתאים את מיקומם לאורך זמן.

אתם יכולים גם להניח את הצמח ליד מבנה קיים כמו קשתות, פתחים, מדפי ספרים וראש המיטה.

אם יש צורה מסוימת שתרצו שהצמח שלך יפעל לפיה, ווים או תפסים הם דרך יעילה (ופחות הרסנית) לתמוך ולהנחות את הגפנים. סבכות גם יתמכו בצמיחה האנכית של צמח, והם מגיעים בצורות, גדלים וחומרים שונים.

עזרים לטיפוס

השקו כרגיל

כמו בכל צמח בית, תרצה לוודא שהצמח המטפס שלך מוקם בעציץ מתנקז היטב. תרצו לערוך את המחקר על הצמח/ים הספציפיים שאתם רוצים כדי לראות כמה מים הם צריכים אבל זאת הנחיה כללית טובה.

להורי הצמחים שמעריכים נוחות או נוטים לשכוח את לוחות הזמנים של השקיה, כדאי להשקיע באדנית השקיה עצמית. ועבור אותם צמחים גבוהים וקשים לגישה, מזלף עם פיה ארוכה עשוי להיות רעיון לא רע.

תנו שפע של אור וגיזום מדי פעם לעידוד הצמיחה

כשצמחים מגיעים למקור אור, הם נוטים להיות רגליים (כלומר יש להם שטחים גדולים של גבעולים חשופים ללא עלים). זה נפוץ מאוד עם צמחים תלויים. כדי שהצמח שלך ייראה שופע ויצמח מהר יותר, הקפידו לתת לו מספיק אור שמש. דשנים יכולים גם לקדם צמיחה. גיזום הצמח שלך מעת לעת, יעודד גם עלים חדשים.

הצמחים המטפסים הטובים ביותר לבית

1. שעוונית זוחלת – מחרוזת לבבות

צמח מטפס לבית

שעוונית זוחלת היא צמח “חצי” סוקולנט שמקורו בדרום אפריקה. המהמם הזה משגשג באור שמש בהיר ועקיף, רצוי הרחק ממזגן ואדמה מנקזת היטב. בתנאים הנכונים, אולי אפילו תזכו לפריחה.

בכל הנוגע להשקיה, התייחסו לשעוונית זוחלת כאל סוקולנט, תנו לאדמה להתייבש באדנית לפחות בשני שליש מהדרך (השתמשו באצבע כדי לבדוק!).

קצב צמיחה: מהיר

2. פוטוס זהוב

צמח מטפס מהיר

אחד מזנים רבים של פוטוס, פוטוס הזהב ניתן לזהות ע”י העלים הצהובים והירוקים האופייניים לו בצורת לב. זהו צמח בעל יכולת הסתגלות שיכול לגדול בחללים הכי לא סבירים (תחשבו על מרתפים) אבל מעדיף את חמימות השמש כדי לשמור על הצבע שלו.

תנו לפוטוס שלכם מספיק זמן בין השקיה, ואפשרו לחצי העליון של האדמה להתייבש לחלוטין.

קצב צמיחה: מהיר

3. פילודנדרון מטפס

צמח מטפס לבית

צמח הבית הנפוץ הזה (יש כ-450 מינים) הוא בעל תחזוקה נמוכה ויכול להסתדר בצורה מרהיבה באותה אדמה במשך שנתיים עד שלוש. יליד האזורים הטרופיים, פילודנדרון משגשג באור עקיף בהיר עד בינוני אך יכול לסבול התקפי צל.

מבחינת השקיה, הוא מעדיף מים בטמפרטורת החדר בכל פעם שהס”מ הראשון של האדמה יבשים למגע.

קצב צמיחה: בינוני

4. מונסטרה

מונסטרה מאנקי מטפס

מונסטרה מאנקי הוא צמח מטפס לבית המשגשג באור שמש עקיף ובתערובת עציצים מנקזת היטב. בתנאים הנכונים, הוא יכול לגדול עד 8 מטרים עם עלים חושניים.

תנו לצמח שלכם לשתות כל 7 עד 10 ימים כשחם וכל 12 עד 20 יום כשקר. אם אתם לא בטוחים שהגיע הזמן להשקות תיגעו באדמה. אם יבשה מאוד, הגיע הזמן להשקות.

קצב צמיחה: בינוני

5. בת שבע מטפסת

בת שבע מטפסת

אחד מזני הויה רבים, צמח בת שבע ישגשג באור שמש בהיר ועקיף ולחות קבועה. אם אין לכם תנאי לחות בבית נסו להציב אותו ליד צמחים אחרים או להשקיע במכשיר אדים כדי לדמות לאקלים יער הגשם המקומי שלו. מבחינת השקיה, בת שבע אוהבת לשתות פעם עד שלוש פעמים בשבוע.

קצב צמיחה: איטי

6. קיסוס אנגלי

קיסוס מטפס

קיסוס אנגלי משגשג בתנאים מדויקים: אור בהיר, אור ניאון אם מניחים אותו באזור מוצל, ובעציץ עם אדמה מעט חומצית ומנקזת היטב. זה מטפס גדול שנהנה להישאר בצד היבש יותר. השקה אותו פעם בשבוע או כאשר החלק העליון של האדמה יבש למגע אך לא יבש פירורי.

קצב צמיחה: בינוני

7. פיקוס פומילה

פיקוס מטפס

בן דודו של פיקוס כינורי, פיקוס פומילה היא זן קטן יותר הנושא פרי בצורת אגס מטושטשת כשהוא במיטבו. הניחו אותו בחדר עם אור עקיף בינוני עד בהיר, והקיפו אותו בצמחי הבית האחרים כדי לתת לו את הלחות שהוא אוהב. אתם תדעו שהוא צמא כאשר הסנטימטר העליון של האדמה שלו יבש, מה שיקרה בערך פעם בשבוע.

קצב צמחיה: מהיר

איזה צמח מטפס גדל הכי מהר?

פוטוס הוא הצמח המטפס שגדל הכי מהר, גדל עד 20 ס”מ בחודש בתנאים הנכונים! אמנם ישנם צמחים אחרים הגדלים במהירות ברשימה זו, אך אף אחד מהם אינו משתווה לקצב הצמיחה של פוטוס.

אילו צמחים מטפסים יכולים לשרוד באור נמוך?

פוטוס יכול לשרוד בתנאי תאורה נמוכים יותר. פילודנדרון יכול לסבול גם התקפי צל אבל מעדיף בהרבה מינון גבוה יותר של אור שמש.

לא חסר צמחים מטפסים לבית

לסיכום, צמחים מטפסים מהווים תוספות נפלאות לבית שלך. הם מביאים חלק מהטבע בחוץ פנימה מבלי לתפוס יותר מדי מקום ויש להם אותם צורכי טיפול כמו צמח הבית הרגיל שלך. עם קצת יצירתיות, יש צמח שופע כמעט לכל תקרה, רהיט או מדף שאתה יכול לדמיין.