אשיננטוס מונה ליזה

אששיננטוס הוא צמח רב שנתי טרופי פופולרי, הגדל לעתים קרובות כצמח בית. באנגלית מכנים אותו צמח השפתיים, הוא מקבל את שמו מהפרחים הצינוריים האדומים התוססים שלו. בבית הגידול הטרופי המקומי שלו, זהו זן המצוי צומח מענפי עצים ובסדקים בסלעים. כצמח בית, הוא נטוע בדרך כלל בתערובת עציצים רגילה מנקזת היטב.

בתנאי שהצמח מקבל מספיק חום, לחות ואור שמש, תהנו מתצוגה פורה של פריחה לאורך רוב השנה. עם זאת, בדרך כלל, אשיננטוס מונה ליזה פורח בשפע בקיץ ובסתיו.

אשיננטוס מונה ליזה טיפול

אשיננטוס מונה ליזה טיפול

גם עם המראה המרשים והטרופי שלו, אשיננטוס נחשב בדרך כלל לצמח בית פורח שקל לטפל בו. אלו דרישות הטיפול העיקריות לגידול אשיננטוס מונה ליזה:

  • הצמח מעריך עמדה עם אור בהיר ומסונן.
  • הוא זקוק לרמות לחות גבוהות מהממוצע ולהגנה מפני שינויי טמפרטורה פתאומיים.
  • שמרו על לחות עקבית בעונת הגידול, תוך התחשבות ברגישות הצמח להשקיית יתר.
  • השתמשו בתערובת עציצים רופפת ומנקזת היטב.
  • להאכיל בקביעות בדשן מדולל בעונת הגידול.

תנאי אור

אשיננטוס זקוק לאור בהיר אך מסונן כדי לשגשג. יותר מדי אור שמש ישיר עלול לגרום לחריכת עלים. מצד שני, השקיה מועטה תביא לתצוגה לקויה של פריחה ונשירת עלים.

אדמה

באזורים הלחים והטרופיים המקומיים שלהם, צמחים אלה גדלים בדרך כלל בסביבה כמעט נטולת אדמה ומשתרשים על ענפים או חריצי סלע. אדמת עציצים כבדה עלולה לגרום להיווצרות ריקבון שורשים.

אשיננטוס מונה ליזה בעציץ ייהנה מגידול בכלי מאוורר היטב, לח באופן שווה וקליל. רבים כוללים בתערובת שלהם חול ואזוב שכן זה עוזר להבטיח ניקוז טוב, מונע דחיסות יתר ומקדם ספיגה.

השקיה

אשיננטוס קרוליין

למרות שצמחי אשיננטוס אוהבים לחות, במיוחד בתקופת הגידול הפורה ביותר שלהם, השקיית יתר עלול להוביל לריקבון שורשים, לנפילת עלים ולבעיות פטרייתיות.

השקיה מתונה היא הטובה ביותר. באופן אידיאלי, אתם רוצים להימנע מלאפשר לחומר העציץ להתייבש לחלוטין ולהציע מים כאשר הסנטימטרים העליונים כבר אינם לחים.

טמפרטורה ולחות

הטמפרטורות האידיאליות לפריחה בריאה נעות בין 18 ל-24 מעלות. טמפרטורות שיורדות מתחת ל-10 מעלות אינן אידיאליות, ונשירת עלים תתחיל בדרך כלל להתרחש. כזן טרופי, הוא מעריך חום ולחות גבוהה; ערפול קבוע מומלץ לשמירה על בריאות הצמח.

כמו כן, שינויים פתאומיים בטמפרטורות הם גם בעייתיים. עדיף לא להושיב את צמח אשיננטוס קרוב ליד דלת, חלון או מיזוג אוויר.

דשן

צמח האשיננטוס שלך יעריך שימוש קבוע (פעם או פעמיים בחודש) של דשן בשחרור איטי במהלך עונת הגידול.

שתילה מחדש

שתלו מחדש את הצמח כאשר הוא נקשר לשורשים ויצא מהמיכל הנוכחי שלו. עשו זאת בתחילת האביב או לאחר עונת פריחת האביב והקיץ הפורייה.

איך לעשות את זה? הסירו בעדינות את כדור השורש מהמיכל הקיים, תוך ניעור בזהירות של תערובת העציצים הישנה. חיתכו את כל השורשים המתים בעזרת מספריים או מזמרה. שתלו מחדש בעציץ גדול יותר מהישן, תוך שימוש בתערובת עציצים טרייה, רופפת ומנקזת היטב.

אשיננטוס סוגים

אשיננטוס מונה ליזה

בהתחשב בפופולריות של צמח האשיננטוס, אין זה מפתיע שפותחו מספר זנים. כמה מהזמינים הנפוצים ביותר כוללים:

  • זן מתולתל – העלים בזן זה הם גליים ולא חלקים במראה, כלומר הוא בולט מהקהל.
  • אשיננטוס מונה ליזה – ידועה בגוון כתום-אדום ייחודי של פרחים ולא באדום התוסס של צמח שפתון מסורתי.
  • אשיננטוס מנומר – העלים הירוקים של זן זה כוללים גם גוונים של צהוב, לבן או שמנת מעורבבים.
  • אשיננטוס קרוליין – מהנפוצים והאהובים ביותר בישראל.
  • אשיננטוס ראסטה – לזן זה יש עלים מסולסלים בצפיפות. הפרחים האדומים הבוהקים פורחים בצורה הפורה ביותר בסוף הקיץ ובתחילת הסתיו.

מזיקים ומחלות צמחים נפוצות

לצמחי אשיננטוס אין בעיה רצינית עם מזיקים, אם כי עלולות להופיע בעיות מדי פעם עם כנימות קמחיות וקרדית. אלה מטופלים בצורה הטובה ביותר עם שמני גננות או על ידי שטיפת המזיקים עם תרסיס מים.

אם מרשים לצמחים להירטב יתר על המידה, הם עלולים להיות מועדים לבעיות פטרייתיות ולכתמי עלים. אסור להשאיר את העלים לחים, ומצע העציצים צריך להיות מנוקז היטב.

חודשי פריחה

בעוד שצמחי אשיננטוס יכולים לפרוח כל השנה בתנאי שהצרכים הבסיסיים שלהם מסופקים, הפריחה פורייה בעיקר באביב ובקיץ. תיקון תנאי הגידול בדרך כלל מחזיר את הצמח לפריחה יציבה.

כיצד לעודד פריחה נוספת

תנאים קרירים ויבשים יותר בחורף עוזרים לניצנים להתקבע לפרחים חדשים באביב. גיזום גבעולים באורך של כ-6 עד 10 ס”מ לאחר הפריחה מעודד צמיחה בריאה ופריחה חדשה בשפע.

אם אינכם רואים פריחות רבות, שקלו אם האשיננטוס מונה ליזה שלכם מקבל יותר מדי צל, לא מספיק דשן או כמויות מים לא נכונות.