טיפול בצמח בשמת

צמחי הבשמת הם אחד מצמחי המצע הפופולריים ביותר בשל הפריחה הבהירה והשופעת שלהם והיכולת לגדול באזורים מוצלים. בישראל, הבשמת הוא צמח נפוץ בגינות ובמרפסות. הוא פורח לאורך רוב השנה, כולל בחורף. פריחה סטנדרטית מגיעה במגוון צבעים: לבן, אדום, ורוד, סגול, קורל, וצבע שהוצג לאחרונה: צהוב.

בשמת הוא צמח קל לגידול, פורח לאורך רוב השנה ומוסיף צבע ושמחה לכל מקום. כל שעליכם לעשות הוא להקפיד על תנאי הגידול הנדרשים ולבחור לו מיקום אסטרטגי בבית או בגינה.

בשמת תנאי גידול

בשמת הגינה

פרחי בשמת, הם מצמחי המצע הדומיננטיים בישראל, במיוחד עבור אזורים מוצלים. הם משמשים גם בגינות ומרפסות, מסלסילות תלויות ועד עדניות. לרוב, שותלים אותם משתילי משתלה שכבר קרובים לבגרות הפריחה, למרות שניתן לגדל אותם גם מזרעים ויחורים.

תנאי אוֹר

עם מים מספקים, ניתן לגדל אותם במיקום שמש חלקי באזורים צפוניים, אך מעלתם הגדולה ביותר היא שהם משגשגים בצל. למעשה, הם בין הצמחים הפורחים המעטים שיציגו תצוגה פרחונית נהדרת לאורך הקיץ גם כשהם גדלים בצל מלא. חשיפה לשמש ישירה עלולה לגרום לעלים להצהיב ולהתייבש.

אדמה

גדלו בשמת באדמה סחוטה היטב ומועשרת בחומר אורגני. הם מעדיפים אדמה מעט חומצית עם טווח pH של 6.0-6.5. האדמה חייבת להתנקז היטב כדי להימנע מלהפוך רטובה מההשקיה התכופה שהם דורשים.

השקיה

צריכים לפחות שני סנטימטרים של מים בשבוע. כשהטמפרטורות הממוצעות בעקביות מעל 25 מעלות, ייתכן שצטרכו להכפיל את הכמות הזו. בעדניות ובעציצים תלויים, הם עשויים לדרוש השקיה יומית, במיוחד אם טמפרטורת היום עולה מעל 30 מעלות. יש לשמור על מצע האדמה לח, אך לא רטוב מדי. עודפי מים עלולים לגרום לריקבון שורשים.

טמפרטורה ולחות

הם די רגישים לחום. אם יש תקופת יובש ארוכה, סביר להניח שהצמחים שלכם ייראו נבולים. למרבה המזל, הם חוזרים במהירות ברגע שהם נרטבים. בשמת גדלים היטב במזג אוויר לח.

דשן

בשמת יפרח בצורה הטובה ביותר אם יופרה באופן קבוע עם דשן מסיס במים כל שבועיים, לאורך האביב והקיץ. אפשרות נוספת היא דשן בשחרור איטי המשמש בתחילת האביב ושוב באמצע הקיץ. לגבי הכמות לשימוש, עקבו אחר הוראות תווית המוצר.

איך לשתול

בשמת השולטן
  • לשתול באדמה לחה ומנוקזת היטב במקומות מוצלים או מוצלים למחצה.
  • עדיף לשתול אותם בחודשים פברואר-מרץ. אם אתם גרים באזור קר, בסוף האביב לאחר שהאדמה התחממה. אם ישתלו באדמה קרה מדי, הצמחים יינבלו במשך כל עונת הגידול.
  • מרווחים את הצמחים במרחק של 25-30 ס”מ זה מזה.
  • לאחר השתילה, צביטה חזרה של הגבעולים תעודד צמיחה.
  • במיכל של צמחים המעדיפים צל, הם יגדל נפלא אם המיכל והמצע לעציץ יהיו בעלי ניקוז טוב – כל חומר עציץ יתאים. בדרך כלל, לשתול צמח אחד עבור כל שלושה עד ארבעה סנטימטרים של קוטר עציץ.
  • השתמשו בתערובת עציצים מסחרית רגילה. צמחים הגדלים במיכל דורשים יותר דשן ומים מאשר צמחים הגדלים בגינה.

בשמת ניו גינאה פועלים היטב גם כצמח מילוי במיכלים, אך הם דורשים הרבה יותר אור שמש ישיר מאשר בשמת הגינה.

גיזום

אם הצמחים שלך הופכים לרגלי מאוחר בחום הקיץ, השתמש במספרי גינה סטריליות וחדות כדי לקצץ את השליש העליון של הצמחייה שלהם. זה יקדם את הופעתן של פריחה חדשה וישפר את המראה הכללי של הצמחים.

מומלץ לגזום בסוף החורף, כדי לעודד צמיחה ופריחה חדשה.

הדברה

בשמת יכול להיות מושפע ממזיקים ומחלות, כגון כנימות, טריפסים, פטריות ועוד. יש לבדוק את הצמח באופן קבוע ולטפל במזיקים ומחלות במידת הצורך.

ריבוי בשמת

צמח בשמת יזרעו את עצמם בקלות, אפילו באקלים קר יותר, אם כי ייתכן שיחלפו רוב עונת הגידול של השנה הבאה לפני שהזרעים יפיקו צמחים פורחים. מסיבה זו, קל יותר להפיץ מיחורים שנלקחו בסתיו.

שתילה מחדש

בדרך כלל אין צורך לשתול מחדש, מכיוון שהם לרוב נזרקים בסוף עונת הגידול. למרות שצמחים אלה הם רב שנתיים באקלים חם, הם יכולים להיות רגישים לקרדית ומזיקי חרקים אחרים כשהם מועברים לבית.

האסטרטגיה הטובה ביותר היא לקצץ את הגבעולים ל-3 ס”מ, ואז לתת להם מיקום שטוף שמש ומעט פחות מים במהלך החורף. כדאי להימנע גם מדשן במהלך חודשי החורף. למרות שצמחים אלו אינם רדומים, סביר להניח שהם ישרדו אם יאפשרו להם להאט את צמיחתם בחודשי החורף.

זני בשמת

בשמת ניו גינאה

קיימים יותר מאלף זנים במשפחת הבשמתיים. קשה למצוא כאלו עמידים למחלת טחב פלומתי מכיוון שזנים אלו עדיין בפיתוח ומחוץ לשוק. כדי להימנע מהמחלה, הבחירה הטובה ביותר עשויה להיות לשתול בשמת ניו גינאה מכיוון שהם עמידים באופן טבעי לטחב פלומתי.

כמה זנים מומלצים של בשמת גינאה החדשה כוללים את בשמת הגינה ובשמת השולטן.

איך לגרום לבשמת לפרוח?

בשמת הם מהפורחים הפוריים ביותר של כל הצמחים הפורחים. בדרך כלל אתם יכולים לצפות לפריחה שופעת מסוף האביב ועד הכפור הראשון בסתיו. אם הצמח שלכם פורח פחות חזק ממה שהייתם רוצים, נסו לגזום את הגבעולים הרגליים כדי לעורר הסתעפות וצמיחת ניצנים חדשים. פריחה מופחתת יכולה להיות גם תוצאה של יותר מדי שמש, לא מספיק מים או יותר מדי דשן.

אפשר לגדל בבית?

למרות שרוב הגננים מעדיפים לשתול בשמת בחוץ, הצמח למעשה יכול להסתדר היטב כצמח בית, אפילו במהלך חודשי החורף. תצטרכו לתת לצמח הבית שלכם מעט יותר אור בהיר ממה שהיית נותן לו בדרך כלל בחוץ; אורות גידול יכולים להיות אופציה.

אפשר לגדל בשמת בחורף?

כן, ניתן לגדל בשמת בחורף בישראל. הבשמת הוא צמח עמיד לקור, ויכול לשרוד בטמפרטורות של עד מינוס 10 מעלות. עם זאת, בתנאי קור קיצוניים, עליו עלולים להיפגע.

כדי לגדל בשמת בחורף, יש לשים לב לתנאי הגידול שלו, כפי שצוינו לעיל. חשוב לבחור מקום מוצל או מוצל חלקית, עם מצע אדמה מנוקז היטב. יש להשקות אותם באופן קבוע, אך לא יתר על המידה. עודפי מים עלולים לגרום לריקבון שורשים. מומלץ לדשן אחת לשבועיים במהלך עונת הפריחה.

בנוסף, חשוב לבדוק את הצמח באופן קבוע ולטפל במזיקים ומחלות, כגון כנימות, טריפסים, פטריות ועוד.