צמחים לבית ללא אור – הכירו מבחר עציצים מרהיבים לחדרים חשוכים

לצמחים במרחב הביתי יש לא מעט יתרונות. הם מנקים את האוויר, משרים אווירה נעימה ומעוררת השראה, מוסיפים זריקת צבע ותמיד מרשימים ומרגיעים. בנוסף, יש צמחים שמסייעים להתרכז, שמונעים אלרגיות ואפילו כאלו שמסייעים להחלים.

עם זאת, מה עושים אם גרים בבית שנחשב חשוך? אם החלון היחידי שקיים בסלון פונה לכיוון צפון? או אם אינכם יכולים לוותר על הווילונות? טוב להכיר שיש שלל צמחים לבית ללא אור, כאלו שלא צריכים שמש. לרשותכם רשימה מבטיחה שתוסיף אנרגיה ירוקה גם בבתים שאינם מוארים!

צמחים לבית ללא אור

12 צמחים לבית ללא אור

1. שרך בוסטון – הכי טרופי

שרכים תמיד מרשימים, אך שרך בוסטון הטרופי מרשים במיוחד. אם רק מטפלים בו היטב, נראה כאילו זה עתה נלקח מתוך ג’ונגל מוריק וססגוני. עליו דמויי הנוצות נשפכים ומעוררים השתאות. הוא סלחני מבחינת השקיה, ומשתקם היטב. מרבה את עצמו בקלות, ואף נחשב כמטהר אוויר. אידאלי עבור חדרים לחים ויודע לחיות נהדר עם צל מלא (רצוי להרחיקו מאור ישיר). מחפשים צמח לבית חשוך? מצאתם!   

2. פוטוס – סלחני ואלגנטי למראה

צמח לבית חשוך פוטוס

אחד מהצמחים היותר חזקים ושנחשבים קלים לגידול. פוטוס אומנם מעדיף מקום מואר, אך בהחלט עונה על ההגדרה צמח לבית חשוך. מלבד העובדה שהוא מרשים ואלגנטי למראה, גם נחשב כמטהר אוויר יעיל. יודע לשרוד גם אם תשכחו להשקות אותו, אך לא יסלח למגע עם שמש ישירה.

פה ראוי לציין שמבחינת נוחות, עדיף לגדלו במקום חשוך, וזאת כי אז נדרש פחות להשקות. מתאהבים בצמח? מוזמנים לייצר בקלות ייחורים ולהאיר עמם מיקומים נוספים.

3. סנסיווריה – צמח מפוסל

צמח שלא צריך שמש

יש לכם בית יחסית חשוך ואינכם מתכוונים להשקיע בגידול? סנסיווריה יימצא כאידיאלי. אחד מהצמחים שלא צריכים אור או השקעה רבה. מדובר בצמח חזק ומרשים שמגיע אלינו מאפריקה המערבית. גם אם אינכם גננים מדופלמים, תתקשו להרוס את המראה העוצמתי והפיסולי של עליו המחודדים.

אז מה בכול זאת הוא צריך? תאורה והשקיה מועטה. מה עוד? גם הוא, נחשב כמטהר אוויר אידיאלי – הופך מזהמים שנמצאים באוויר לחמצן. על מנת לא להפריע לו לתמוך בתחושת טבע פראי במרחב הביתי, נדרשים להימנע משני דברים. יש להימנע מהשקיה מרובה וכמובן שאין להעמידו תחת שמש ישירה.

4. זמיה קוקוס – מרשים וחסר דרישות

צמח שלא צריך אור

רוצים ירוק בעיניים, אך אין לכם ראש לזכור מתי להשקות? זמיה קוקוס התשובה עבורכם. מדובר בצמח שמסתדר נהדר בכל מרחב חשוך, אחד מהצמחים שלא צריכים שמש. מדובר בצמח ירוק, חזק ומרשים שמצריך טיפול מינימאלי. בעל קצב צימוח איטי, מסתדר נהדר בחדרים רטובים, ומעדיף להימנע מטמפרטורות נמוכות. נחשב רב שנתי, אינו צריך השקיה מרובה ולא סובל יותר מ4 שעות שמש ביום.

מה זמיה קוקוס כן צריך? רק כלי רחב בו הפקעת תוכל להתרחב ביעילות. רוצים להיות ממש בסדר אתו? תדשנו פעם בשבועיים.  

5. אגלונמה – מגוון צבעים

צמחים לבית ללא אור

אגלונמה יודע להציע גוונים אדומים, צהובים, ורודים, לבנים וירוקים, ולא פעם יותר מגוון אחד. אידיאלי עבור גידול ביתי ומצריך תחזוקה מינימאלית.

הצימוח שלו נחשב בינוני/מהיר והא יודע להגיע לגבהים שנעים בין 30 ל90 ס”מ. דורש צל מלא ואין לו בעיה עם אזורים חשוכים. מעט השקיה לצד לחות גבוהה, ותזכו בצמח שמוסיף גוונים עליזים במרחב הביתי (והחשוך). 

6. ספטיפיליום – יצירה מרשימה

צמח לבית חשוך

מחפשים עציצים שלא צריכים שמש ושכן נראים מוארים? הכירו את ספטיפיליום. אחד מהצמחים היותר אלגנטיים שקיימים, ולו בשל הפריחה המשמעותית שמזכירה כנף ברבור. אידיאלי לעמדת קבלה, למרכז הסלון, או לכל מקום שרוצים להפיח בו חיים ולהשאיר רושם עז. עליו המבריקים והגדולים בשילוב הפרח המלכותי מוביל ליצירה מרשימה.

מבחינת תנאי גידול, כמעט ולא נדרש דבר. ספטיפיליום אינו צריך אור, אלא רק השקיה דו שבועית. כמו כן, הוא מטהר אוויר טבעי ורגיש במעט לקור. רוצים לשמור עליו מרשים? פעם בחודש נקו במעט את עליו במטלית.

7. קיסוס – עלים קטנים ומעודנים

קיסוס צמח לחדר חשוך

קיסוס אנגלי יכול להתפשט ככיסוי קרקע בחוץ, אבל כצמח לבית ללא אור, הוא פשוט מציע אפקט נגרר יפהפה של עלים ירוקים קטנים ומעודנים. הוא יכול להיות מעט מפונק כאשר הוא גדל בבית אבל הוא מסתדר לא רע בבית ללא אור.

בתוך הבית, הניחו את הקיסוס שלכם במיקום המקבל אור עקיף. הקפידו לשמור על לחות נאותה, ואם יש לכם אפשרות שמרו אותו בחדר קריר במהלך הלילה. כמו כן, חשוב לדעת שהוא לא צמח ידידותי לבעלי חיים אז הניחו אותו במקום אסטרטגי.

8. פילודנדרון – ג’ונגל בסלון

פילודנדרון צמח לבית

פילודנדרונים הם צמחי בית פופולריים בשל קלות הגידול שלהם ויכולתם להוסיף אווירת ג’ונגל לחלל עם הגבעולים הארוכים והעלים בצורת לב. הקפדי לנקות את העלים באופן קבוע כדי לשמור על המראה הטוב ביותר. מבחינת אור, חלון שמקבל אור שמש בהיר אך עקיף הוא אידיאלי בתוך הבית.

צמחים אלה יכולים לסבול תנאי תאורה נמוכים, אך עלולים להפוך לדלילים עם הזמן ולהאט את הצמיחה.

9. אנטוריום – יפה אך מאתגר

אנטוריום לבית ללא שמש

אנטוריום, המכונה גם פרח הפלמינגו, הוא סוג של צמח טרופי עם פרחים מרשימים ושפע של עלים. הוא לא נחשב פשוט לגידול ובטח לא למתחילים אך הוא ישגשג גם בחדר חשוך יחסית.

ניתן לגדל אותו בתוך הבית בתנאי לחות גבוהים ובאדמה שנשארת לחה (אך לא רטובה). מיקום המקבל אור בהיר ועקיף הוא הטוב ביותר. שמש ישירה יכולה לשרוף את העלים.

10. מונסטרה דליסיוסה – קל ומרשים

צמחי בית ללא אור

צמח הגבינה השוויצרית, המכונה גם מונסטרה דליסיוסה, מצמיח עלים גדולים וירוקים עם חורים בולטים המזכירים גבינה. הוא נחשב לאחד הצמחים שהכי קל לגדל בבית.

צמחים אלה גדלים באופן טבעי בתנאים מוצלים ונוטים להסתדר היטב עם אור בהיר ועקיף בתוך הבית. יותר מדי אור יכול לשרוף את העלווה.

11. פיקטוס – מיוחד וצנוע

צמח הפיקטוס בחדר חשוך

פיקטוס כסף, הידוע גם בשם פוטוס תאילנדי, דומה למדי לפוטוס מוזהב, אלא שהעלים הירוקים שלו מנוקדים בכסף. צמחים אלה משגשגים בתנאי פנים, כולל מקומות שאינם מקבלים הרבה אור.

אור בהיר ועקיף הוא אידיאלי לצבע העלים הטוב ביותר, אך הצמח ישרוד במקומות עמומים יותר. כדאי לרסס באופן קבוע את הפיקטוס שלך, מכיוון שצמחים אלה אוהבים לחות.

12. דרצנה מרגינטה – עץ קטן בבית

עץ לבית ללא אור

עץ הדרקון (דרצנה מרגינטה) יכול לסבול חדרים חשוכים ועדיין להצמיח את העלים הזקופים דמויי החרב, אדומי הקצוות היפים שלו. הוא נחשב לקל מאוד לגידול ועמיד במיוחד.

בתוך הבית, העץ לא מגיע בדרך כלל ליותר מ-6 מטרים, והוא צריך רק עציץ חדש כל שנתיים עד שלוש שנים. חלון המקבל אור בהיר ועקיף יהיה אידיאלי. הוא ישרוד בתנאי תאורה נמוכים יותר, אך העלים שלו עשויים לגדול פחות מהרגיל.

צמח לבית ללא אור – לכם רק נותר לבחור

קיימים שלל עציצים שלא צריכים שמש וצמחים לבית ללא אור, כך שרק נותר לבחור את הסוג הרצוי. מחפשים עציץ עם פריחה? או עציץ שמשדר יער טרופי? מחפשים עציץ שאינו מצריך השקעה? המבחר רב ומרשים. פשוט לבחור ולהאיר בירוק חדרים חשוכים.

לבסוף נציין שגם אם מחפשים להעניק עציץ במתנה, מוטב להתמקד בצמחים שלא צריכים אור. באופן שכזה הולכים על בטוח. ניתן לוודא שהעציץ יימצא לו פינה ראויה ויתקבל בשמחה גדולה.