צמחים למרפסת שמש מלאה

לכאורה לא אמור להיות קשה להצליח לגדל צמחים במרפסת שמש. מגיעים למשתלה, מבקשים צמחים שעונים על ההגדרה, מקפידים על הנחיות ההשקיה וזהו פחות או יותר. כה פשוט? ובכן לא תמיד. ההגדרה “צמחים למרפסת שמש מלאה” די רחבה. לא לכל צמח מתאים 8 שעות שמש ולא כל צמח מתמודד עם אותה עוצמת קרינה. 

מה עושים? כאשר פונים לקבל ייעוץ במשתלה חיוני להעניק מידע כמה שיותר מדויק. רק כך תופנו לעבר הצמח האידיאלי ביותר עבורכם. עם זאת, אם מעניין אתכם להבין בעצמכם, מוזמנים לצלול פנימה.

מהי אם כן שמש מלאה? מוזמנים לקבל הסבר פשוט, אך יעיל.

פעם אחת ולתמיד – מהי שמש מלאה?

רבים מבלבלים בין כמה שעות שמש לשמש מלאה, ועל כן נעשה את זה הכי פשוט שאפשר. היעזרו בשלושת ההגדרות הבאות:

  • שמש מלאה בקיץ – שמש ישירה בערך מ 11 עד 16.
  • חצי צל – כאן יש 2 אפשרויות. או שמדובר בשמש ישירה מהבוקר ועד 11, או משעה 16 והלאה.
  • צל מלא – 0 שמש לאורך היום.
צמחים לשמש מלאה

יש שאלות נוספות? קבלו תשובות!

  • גם אם יש 3 שעות של שמש מאוד חזקה, עדיין מדובר בחצי צל.
  • בחורף המצב שונה. גם אם יש שמש מ 11:00 ועד 17:00, עדיין לא מדובר בשמש מלאה, אלא רק בחצי צל. מדוע? בחורף הקרינה פחותה וכך גם הטמפרטורות. 
  • ההגדרה “שמש מלאה” מתייחסת רק לתנאי חוץ!

צמחים חזקים לשמש מלאה/חלקית

מרווה

שיח רב עונתי בעל שלל זנים שמתכתב נהדר עם שורה של מתכונים. תנו לו שמש מלאה/חצי צל לצד השקיה מועטה (אך עקבית), ותיהנו מצמח שניחן בשלל סגולות רפואיות. 

פלקטרנתוס

מחפשים צמחים פורחים לשמש מלאה? תשקלו לשתול פלקטרנתוס. מדובר בצמח מרהיב ויעיל עבור כיסויי קרקע. בעל עלווה צפופה ובשרנית ופריחה סגולה. פלקטרנתוס מעדיף חום, אידאלי לאזורים שסמוכים לים ומעדיף תנאי שמש מלאה/חצי צל. יש להשקות באופן בינוני ומדי פעם לגזום.

גרניום

גרניום בהחלט עונה על ההגדרה צמח לשמש מלאה. יש לא מעט סוגים מוכרים ואהובים, דוגמת גרניום זוחל, גרניום זקוף וכדומה. הגרניום מרשים ופורח כל השנה. יש להשקות רק כשהשכבה העליונה יבשה ומוטב לדשן מדי שבועיים. 

אבוקדו

רבים אוהבים לאכול אבוקדו, אך לא יודעים כיצד ניתן לגדלו באמצעיים ביתיים. ובכן יש לא מעט מה לומר, אך כאן נתמקד בעיקר. אבוקדו הוא אחד מאותם צמחים למרפסת שמש שזקוקים להשקיה מרובה. כמו כן, בהנחה שמתחילים משתיל קטן, מוטב להשקיע בתערובת קומפוסט עשירה ולשתול בתחילת האביב. 

לפופית הבטטה

מחפשים צמחים לשמש מלאה? לפופית הבטטה מרהיבה ומתאימה. מעולה עבור חיפוי קרקע, בעלת עלים בצורת לב, נוטה להשתלשל ובעלת שורש אכיל (מזכיר בטעם בטטה). מגיעה בשלל גוונים ודורשת השקיה בינונית.

נענע

אחד מצמחי התבלין היותר אהובים. הנענע מתפרס, גדל מחדש לאחר גיזום ונחשב רב שנתי. בין אם מעוניינים ליהנות מריחו המשגע, מטעמו הייחודי או מסגולותיו הרפואיות, רצוי להקפיד על צל חלקי ועל השקיה מספקת. משקים רק כשהשכבה העליונה יבשה. 

זוטה לבנה

מחפשים צמחים למרפסת שמש מלאה שהם גם שימושיים? הכירו זוטה לבנה, עשב התה. אחד מהצמחים היותר משמעותיים בחליטה הביתית. בעל ריח מדהים, טעם ארומאטי ושלל סגולות רפואיות (מרגיע, נוגד שיעול, מכייח ועוד). על מנת לתמוך בצימוח, יש להקפיד על אדמה מנוקזת ועל השקיה מרובה.

ביצן רובי

צמח טרופי בעל גוון אדום בורדו משגע. בחורף/בסתיו מציג פריחה עדינה בגווני לבן וידוע כצמח שזקוק לחצי צל. מתאים לאזורים חמים, כך שבחורף נעלם ובקיץ עשוי להתחדש. מתאים לגינה, אך גם לתוך הבית.

צמחים לשמש מלאה באדנית

  • פורטולקה: צמח ירוק עד, בעל עלים בשרניים ופרחים קטנים וצבעוניים, קל לגידול ומתאים לשתילה באדניות תלויות או עומדות.
  • כובע הנזיר: צמח ירוק עד, בעל עלים גדולים בצורת כובע נזיר, קל לגידול ומתאים לשתילה באדניות תלויות או עומדות.
  • בזיליקום: צמח תיבול ריחני וטעים, מתאים לשמש מלאה.
  • פטוניה: פרח קלאסי, פורח בשפע כל הקיץ, מגיע במגוון צבעים ומתאים לשתילה באדניות תלויות או עומדות.
  • לוונדר: צמח יפהפה וריחני שמתאים לשמש מלאה. הוא ידוע בסגולותיו המרגיעות וניתן להשתמש בו גם לצרכים קולינריים.
צמחים למרפסת שמש מלאה

2 טיפים לדרך

  1. טבלה – לא תמיד אנחנו מאופסים כמה שעות שמש יש לנו בגינה, ולכן הכנו לכם טיפ פשוט ליישום. תכינו לעצמכם טבלה! בעמודה אחת תרשמו שעות (8:00-17:00) ובעמודה שנייה אם יש צל או שמש. תצלמו את הטבלה ותשמרו את התמונה. בפעם הבאה שתבקרו במשתלה, תהיו הרבה יותר ממוקדים. 
  1. מיפוי ממוקד – אם יש מקור מצל, כגון פרגולה למשל, ייתכן שהמרפסת שלכם מאופיינת בשמש מלאה, ובמקביל בחצי צל. קחו זאת בחשבון כאשר עומדים למקם עציצים!
צמחים לשמש ישירה

השכלתם? אנחנו שמחים 🙂

יש לכם גינה, או מרפסת? הגיע הזמן לערוך עמה היכרות אישית, להבין האם היא עונה על ההגדרה שמש מלאה/צל חלקי. ברגע שתבינו מול מה מתמודדים, יהיה הרבה יותר פשוט לבחור צמחים שיחזיקו מעמד.

טיפ אחרון לדרך? צמחים למרפסת שמש מלאה אומנם אוהבים שמש, אך אין זה אומר שהם לא צמאים. עקבו אחר הוראות ההשקיה של כל צמח וצמח. בהצלחה!